آموزش هوش مصنوعی

آموزش رایگان و کامل هوش مصنوعی | جلسه مقدمه

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست ؟ | هوش مصنوعی یعنی چه ؟

قبل از اینکه این سری آموزش های هوش مصنوعی رو بخوام شروع کنم در جلسه اول میخوام به تعریف دقیقی از هوش مصنوعی بپردازم . هوش مصنوعی یعنی چی ؟ تعریفی که میخوام بگم رو آلن تورینگ به نحوی بیان کرده :
هوش مصنوعی یعنی شما جلوی دیواری بایستید و با شخصی پشت دیوار صحبت کرده و تا پایان مکالمه متوجه ماشین بودن شخصیت پشت دیوار نشوید ! تعریف دقیق تر این ؟
پس میشه گفت که تعریف دقیق تر میشه  : طراحی سیستمها و الگوریتمهایی که رفتار هوشمند داشته باشن . هدف :شبیه سازی در رفتار انسانو حل مسائل پیچیده وانجام کارهایی که برای انسان دشوار یا غیرممکنه !
ما توی این سری آموزش های رایگان و جامع هوش مصنوعی میخوام یاد بگیریم خودمون هوش مصنوعی بسازیم و خودمون بتونیم به مفاهیم ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین مسلط بشیم.
اما تاریخچه هوش مصنوعی رو بیاید با هم بررسی کنیم :

تاریخچه هوش مصنوعی :

در سال ۱۹۵۶ میلادی تبدیل به شاخه‌ تحصیلی توی دانشگاه ها شد و تو سال‌های بعد از اون چندین موج خوش‌بینی را تجربه کرده و  مجددا دچار امواج ناامیدی و کمبود بودجه شده که به اون زمستان AI گفته میشه. بعد اون یعنی توی سال ۱۹۹۳ اولین بار دانشمندان این حوزه اومدن با طراحی مدل های جدید هوش مصنوعی اعداد دست نویس رو به ماشین یاد دادن و به ماشین یا همون کامپیوتر بفهمونن که اعداد دست نویسی که روی کاغذ نوشته میشه رو بتونه درک کنه و ببینه ! در سال ۱۹۹۷ اولین معماری ها برای یادگیری عمیق و یادگیری ماشین ابداع شد که در ادامه به یادگیری ماشین و عمیق میپردازیم ؛ و بعد از اون دوباره وارد رکود عمیقی تا سال ۲۰۰۶ شد . چرا ؟ این رکود به خاطر کمبود داده و سخت افزار و مشکلات در آموزش وارد زمستان سردی شد که بعد از اون شرکت های سازنده CPU و GPU اومدن و هوش مصنوعی رو از این رکود نجات دادن و تا به امروز روند رو به رشد هوش مصنوعی رو شاهد بودیم !

حامیان سر سخت هوش مصنوعی !!!

توی این سال های اخیر عمیقا شاهد رشد عجیب هوش مصنوعی و پیدا شدن سر و کله شرکت هایی مثل OpenAi بودیم که با اوردن ChatGPT و Midjourney باعث محبوبیت شدید هوش مصنوعی شدن . اما کی باعث شد هوش مصنوعی از رکود در بیاد و اینطوری رشد کنه ؟ در جواب این سوال باید دو تا از اشخاص و شرکت هایی رو بگم که به شدت توی رشد هوش مصنوعی و انقلاب در توسعه اش شریک بودن :
۱- ایلان ماسک : ایلان ماسک مشهور با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در شرکت OpenAi باعث نجات چت بات های این شرکت شد. البته توی سال ۲۰۱۸ از این شرکت جدا شد و الان خودش دنبال رقابت با این شرکته اونم با شرکت جدیدش به اسم XAi !!!!
ایلان ماسک
۲-Nvidia : به نظرم میشه گفت که این شرکت نقش اصلی رو تا اینجای کار قبل از intel بازی کرده ! اینویدیا با تولید قطعات و کارت گرافیک های قوی برای ابر کامپیوتر های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی باعث خروج هوش مصنوعی از این رکود شد .
به نظرم وقتشه بریم سراغ یادگیری و شروع رود مپ :

از کجا باید شروع کنیم ؟ نقشه راه یادگیری هوش مصنوعی :

خب تو اولین قسمت میخوام پیش نیاز های این دوره رو بگم :
۱- پایتون (اگر بلد نیستید اوکیه و میتونید همگام با یادگیری این دوره برید و پایتون یادبگیرید )
۲-مفاهیم بیسیک ریاضی و جبر خطی (این رو هم مثل پایتون در اواسط دوره با هم بررسی میکنیم و یادگیری آنچنانی نیاز نداره )
ما تو این دوره قرار هست که با هم مفاهیم کامل هوش مصنوعی رو بررسی کنیم و به یادگیری ماشین و یادگیری عمیق و شبکه عصبی مبتنی بر تصویر و مفاهیم پایه یادگیری ماشین مثل خطا و ارور ها و توابع فعالسازی و اپتیمایزر ها و خیلی چیزهای دیگه مسلط بشیم.

و اما نقشه راه :

تو جلسه اول میخوام به دو تا مفهوم ماشین لرنینگ و یادگیری عمیق بپردازم :
ماشین لرنینگ : ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین یه سری روش هایی هستش که ما میایم به وسیله اون روش ها یه چیزی رو به ماشین یا کامپیوتر یاد میدیم .
یادگیری عمیق : یادگیری عمیق یکی از روش هایی هستش که توی یادگیری ماشین به کار میاد و استفاده میشه و دقیق تر و قوی تره ولی ابتدا باید به یه سری مفاهیم بپردازیم .
شما یه بچه رو تصور کنید که وقتی به دنیا میاد با کلی اطلاعات رو به رو میشه و به کمک پدر مادر سعی میکنه اون اطلاعات رو یاد بگیره . یعنی چی ؟ خب اینو همه میدونن ! اما برای چی اینو گفتم ؟ :

مفهوم دیتاست یا مجموعه دیتا :

وقتی از یادگیری حرف میزنیم خب طبیعتا باید یه دیتایی باشه که بیاد و ما اون رو به ماشینمون بفهمونیم . که به اصطلاح تو دنیای هوش مصنوعی بهش دیتاست میگیم . حالا اگر بخوایم هوش مصنوعی کار کنیم از اول تا اخر با این دیتا ست سر و کار داریم.
اما بیاید این دیتا و داده رو از لحاظ اینکه میدونیم چه دیتاییه یا نمیدونیم بررسی کنیم : بیاید همون مثال بچه رو بزنم ؛ بچه میاد و میشینه تلویزیون ببینه و مادرش میاد تصاویر حیوانات جنگل رو به بچش نشون میده و به ترتیب اسم همه شون رو به بچه اش یاد میده و مثلا تصویر شیر رو نشون میده و به بچه میگه این شیر سلطان جنگله و گوشت خواره و توضیحات این شکلی … یا مثلا تصویر زرافه رو نشون بچه میده و میگه زرافه اینه و این شکلیه و این خصوصیات رو داره. یعنی چی ؟ یعنی یه سری اسم یا برچسب یا به اصطلاح هوش مصنوعی کار ها لیبل میزنه به تصاویر و میگه اینا چیه و چه شکلیه.
پس میتونیم دیتامون و یادگیریمون رو به سه دسته تقسیم کنیم :
دسته اول : دیتامون لیبل یا اسم داره | دسته دوم : دیتامون لیبل یا اسم نداره | دسته سوم : دیتامون یه سری لیبل و اسم داره و یه سریاش اسم و لیبل نداره .
به اصطلاح هوش مصنوعی کار ها به دسته اول میگن یادگیری نظارت شده (Supervised learning )و به دسته دوم میگن یادگیری نظارت نشده ( Unsupervised learning ) و به دسته سوم میگن یادگیری نیمه نظارتی یا ( Semi Supervised Learning )
حالا بیاید بریم سراغ متد ها و راه های یادگیری ماشین و تو جلسات بعدی دونه به دونه اونا رو بررسی کنیم :

متد های یادگیری ماشین :

۱-رگرسیون : این متد دقیقا مثل همون درسای دبیرستانمونه که میگفتیم Y = X + A . یعنی روش هایی که با جبر خطی هستش
۲-کلاس بندی یا classification : این متد هم برای گروه بندی دیتاست . یعنی هوش مصنوعی شما کلاس بندی میکنه دیتا رو که مفصل راجع بهش توضیح میدیم .
۳-خوشه بندی یا Clustering : خوشه بندی هم مثل کلاس بندی میمونه ولی یه فرق کوچیک داره که بهش در ادامه اشاره میکنم.
۴- سیستم های توصیه گر : این رو دیگه فکر کنم با مثال بگم بهتره ؛ اکسپلور اینستا یا دیجی کالا رو دیدید دیگه قطعا ! به اونا میگن سیستم های توصیه گر که تو جلسات بعدی یاد میگیریم.
۵-شبکه عصبی : این متد یکی از باحال ترین و جذاب ترین و خفن ترین ها توی یادگیری ماشینه که مفصل تو جلسات بعدی بهش میپردازیم
۶- یادگیری عمیق : این متد همون متد شبکه عصبی هست با این تفاوت که عمیق تره و قوی تر مدلسازی انجام میشه که تو جلسات بعدی بهش میپردازم
هوش مصنوعی
خب ما قراره که از جلسه بعدی بریم و اولین متد یعنی رگرسیون رو با هم دیگه یاد بگیریم و البته این بین یه سری مفاهیم رو با هم دیگه یاد بگیریم . در آخر هر جلسه هم تمرین میزارم و هم کد میزارم که پایان هر جلسه بتونید با اون ها تمرین کنید و یادگیری رو تکمیل کنید . هر وقت هم که سوال داشتید میتونی با شماره من : ۰۹۰۳۳۴۲۱۸۱۹ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *