آمازون چگونه کار خود را آغاز کرد؟
شرکت آمازون یکی از شناخته شدهترین برندهای تاریخ است. در گذر زمان این برند به محبوب خانوادهها تبدیل شد زیرا همه چیز را سریع تحویل میدهد؛ از محصولات تازه گرفته تا دانلود فیلمها بر روی تلفن هوشمندتان. اما آمازون چگونه شروع به کار کرد تا به چیزی تبدیل شود که امروز هست؟ تاریخچه آمازون چه درسهای برای ما دارد؟ جف بزوس کیست ؟
تاریخچه آمازون
همه چیز از سال 1994 آغاز شد: جف بزوس و همسرش ؛ Amazon را به عنوان یک فروشگاه کتاب آنلاین راه اندازی کردند. آنها از شهرت سیاتل به عنوان یک مرکز فناوری استفاده کردند و بزوس ده هزار دلار سرمایه شخصی برای آن در نظر گرفت.
این نام به جنگل اشاره دارد
هنگامی که یک کاربر نام این شرکت را میشود اولین سوال احتمالی که پیش میآید این است که سایت آمازون چیست؟ اگرچه Amazon نام اصلی نبود که با آن کار را آغاز کرند اما جف بزوس به دنبال آن رفت زیرا تصور می کرد شرکتش بزرگترین توزیع کننده آنلاین باشد؛ درست مانند آمازون که طولانیترین رودخانه جهان است.
کار با کتاب آغاز شد
در ابتدا محصولات شرکت آمازون تنوع چندانی نداشتند و صرفا به کتاب محدود میشد زیرا دریافت بسته بندی و ارسال کتاب آسان بود. بنابراین محصولی منطقی به نظر می رسید که بتوان با آن رقابت را آغاز کرد و فروش آن مقرون به صرفه و آسان بود.
عرضه به بورس طی دو سال
آمازون هنگام ورود به بورس اوراق بهادار 300 میلیون دلار ارزش داشت. در همین زمان آنها همچنین اعلام کردند که برای رقابت با Barnes & Noble سرمایه گذاری قابل توجهی در فناوری و بازاریابی خواهند کرد.
گسترش کار با فروش فیزیکی موسیقی
دو سال بعد CD و DVD به محصولات شرکت آمازون اضافه شد کرد (پیش درآمدی برای Amazon Music و Prime Video که بخشی از امکانات مشتریان ویژه است). با این کار پاسخ به سوال سایت Amazon چیست رفته رفته پیچده میشد.
فناوری خرید “با یک کلیک”
یکی از بزرگترین ویژگیهای آمازون برای مصرف کنندگان ایجاد تجربه خرید آسانتر و مستقیمتر برای آنهاست. آمازون یکی از اولین سایتهایی بود که خرید را ساده کرد و به خریداران این امکان را میداد تا بدون نیاز به انجام فرایندهای پیچیده خرید خود را انجام بدهند. برای تکمیل خرید فقط یک کلیک سریع و تایید لازم بود.
راه اندازی بازار فروشندگان شخص ثالث
در سال 1999 آمازون (جف بزوس) به سایر فروشندگان اجازه داد تا از بستر آمازون برای فروش محصولات خود استفاده کنند. حالا دیگر محصولات شرکت آمازون به تنوع بالایی رسیده بود. امروزه بسیاری از شرکتها از آمازون به عنوان فروشگاه آنلاین اصلی خود استفاده میکنند اما در ابتدا کاربران در آمازون تنها میتوانستند کتاب ها یا اشیا خاصی که در کتاب فروشیهای معمولی پیدا نمیشد را در اینجا بیابند.
اضافه شدن بخش فروش لباس
در سال 2002 محصول مهم دیگری به این وبسایت(آمازون-جف بزوس) اضافه شد: پوشاک. آنها این کار را با همکاری بزرگترین برندها آغاز کردند. پس از آن بود که فهرستی از کالاهای محبوب دیگر نیز به آمازون اضافه شد؛ لوازم آشپزخانه اسباب بازی وسایل الکترونیکی و…

آغاز به کار Prime
در سال 2005 Prime به کسب و کار بزوس افزوده شد که یکی از باارزشترین داراییها برای کسب و کارها و مصرف کننده است که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.
آغاز فروش Kindle
Kindle اولین دستگاه کتاب الکترونیکی نبود اما روش خواندن مردم را برای همیشه تغییر داد. این وسیله الکترونیکی به کاربران اجازه میداد بدون نیاز به خرید نسخه فیزیکی کتاب مجله و روزنامه بخوانند. کاربران همچنین میتوانند یک کتابخانه کامل را به صورت دیجیتالی ذخیره کنند. برنامه Kindle اکنون میتواند تقریبا بر روی هر دستگاه هوشمند به صورت رایگان نصب شود تا خوانندگان بتوانند محتوای آن را در هر جایی بخوانند.
دستیار مجازی الکسا
پلتفرم اکو در سال 2015 الکسا را به خانهها آورد. اکنون کاربران میتوانند الکسا را صدا کرده و سوال خود را بپرسند آب و هوا را بررسی کنند به موسیقی گوش بدهند و هزاران درخواست دیگر خود را مطرح کنند. همه اینها بدون نیاز به وصل شدن به یک دستگاه فیزیکی.
چه زمانی شرکت آمازون محبوب شد؟
اما این عوامل همه تاثیر یکسانی بر محبوبیت آمازون نداشتهاند. میتوان گفت سه نقطه عطف داشت که به شهرت و موفقیت آن کمک شایانی کرد:

خرید با یک کلیک
حتی کاربران گاه به گاه آمازون هم با کلید آن آشنا هستند و احتمالا همین دکمه است که باعث همان خریدهای وحشتناکی میشود که هیچگاه به آن نیاز نداشتهاید. در سپتامبر سال 1999 بود که این روش خرید توسط آمازون رونمایی شد. روشی که در نگاه اول چندان به چشم نمیآمد اما دنیای خرید آنلاین را کاملا متحول کرد.
افزایش نرخ تبدیل مشتری به معنای کاهش تنش در طول تجربه خرید است. این دکمه ساده باعث کاهش تنش شده ثانیههای مزاحمی که یک خریدار در محتوای سبد خرید خود تجدید نظر میکند را از بین میبرد. شرکتهای زیادی از جمله Barnes & Noble تلاش کردند از این روش استفاده کنند اما به دلیل ثبت شدن این اختراع کار به دادگاه کشیده شد. آنها مجبور شدند تا سال 2017 (زمانی که حق انحصاری ثبت به اتمام رسید) صبر کنند.
تولد آمازون پرایم
در فوریه سال 2005 بزوس اولین برنامه وفاداری مشتری خود را ارائه داد که آمازون پرایم نام گرفته بود. کاربر با پرداخت 79 دلار به صورت سالانه (در آن زمان) این ویژگی را به دست میآورد که هر خرید خود را ظرف دو روز تحویل بگیرد. این یک رویداد انقلابی در بازار آنلاین بود و خرید را بسیار آسانتر می کرد. همین ویژگی به ظاهر ساده آمازون را از رقبا متمایز کرده بود.
البته که بسیاری از سهامداران از این تصمیم راضی نبودند و تصور میکردند حجم بالای درخواستها و احتمال شکست آمازون در ارائه تعهد خود باعث شکست آنها بشود. اما بزوس ثابت کرد آنها اشتباه میکنند. در حقیقت همین آمازون پرایم باعث شده که آمازون امروز حاکم دنیای تجارت الکترونیک باشد.

بازگشت به فروش کتاب
رونمایی از کتابخوان الکترونیکی کیندل یکی دیگر از نقاط عطف آمازون بود. کسب و کاری که با فروش کتاب آغاز شده بود اکنون میخواست دنیای کتابخوانی را متحول کند. به لطف این دستگاه بود که در سال 2011 فروش کتابهای الکترونیک از کتابهای چاپی در سایت آمازون پیشی گرفت.
آمازون باعث شد تا جف بزوس بتواند بیل گیتس و درآمد او از مایکروسافت را پشت سر بگذارد. هرچند متارکههای این دو از همسرانشان آنها را تقریبا از این فهرست خارج کرده. اما به هر حال بزوس نشان داد که تنها جابز و گیتس نیستند که میتوانند از گاراژ خانه خود درآمد میلیاردی کسب کنند!
در صورتی که علاقه به راه اندازی کسب و کار آنلاین دارید ؛ پیشنهاد میکنیم که مقاله راهنمای جامع کسب و کار آنلاین شاتوت وب را نیز مشاهده بفرمایید.
بازدیدها: 15